Adwertorial
Rzeczywistość wirtualna (VR) nabiera znaczenia w edukacji – coraz więcej szkół wdraża tę technologię. VR umożliwia uczniom poznawanie miejsc z całego świata i doświadczanie rzeczy, które nie byłyby możliwe w sali lekcyjnej. Siedząc przy swoich biurkach, możemy zwiedzać Machu Picchu, muzea, oglądać w przyspieszeniu i przekroju procesy geologiczne, a nawet przeprowadzać własne eksperymenty. Ponadto rzeczywistość wirtualna pozwala widzowi na eksplorację miejsc z dowolnej perspektywy, może on bowiem obracać się o 360 stopni.
W nagraniach VR świat rzeczywisty jest rejestrowany za pomocą specjalistycznych kamer i sprzętu. Materiał filmowy jest następnie obrabiany w studiu i przekształcany w treści VR. Najpopularniejszą metodą korzystania z technologii VR jest wchodzenie z nią w interakcję z wykorzystaniem gogli, często w połączeniu z kontrolerami.
Zalety wykorzystania VR w szkole
Niewątpliwą zaletą technologii VR jest wygoda w korzystaniu z niedostępnych przyrządów, substancji czy lokalizacji oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Wirtualna rzeczywistość wykorzystywana w edukacji jest w pełni monitorowana przez nauczycieli. Ponadto jej wykorzystywanie może pomóc uczniom na wiele sposobów. Najlepszą metodą nauki jest doświadczenie, w przeciwieństwie do tradycyjnych metod czytania i pisania. Dzięki możliwości zobaczenia przedmiotu lekcji i wejścia z nim w interakcję zainspirowani uczniowie z większym entuzjazmem przystąpią do dalszego poszerzania wiedzy. Przy odpowiedniej opiece nawet uczniowie mający trudności w nauce, jak na przykład dzieci w spektrum autyzmu, mogą poznawać otaczający je świat w bezpiecznym i kontrolowanym środowisku, co przynosi pożądane rezultaty (bit.ly/3kIJCUA).
Wirtualne laboratorium Empiriusz
Pozytywnym przykładem zastosowania technologii VR w szkolnictwie w Polsce jest narzędzie edukacyjne – wirtualne laboratorium Empiriusz. Program pozwala na łatwe, przyjemne i intuicyjne wprowadzenie młodzieży w świat geometrii oraz doświadczeń chemicznych.
Nauka geometrii przestrzennej bardzo często przerasta możliwości przeciętnego ucznia. Pojawiają się realne trudności z przyswojeniem nowych pojęć, z przełożeniem trójwymiarowych brył na płaską kartkę i odwrotnie, z budowaniem prawidłowych siatek. Wiele rzeczy uczeń musi sobie wyobrazić. Dzięki wirtualnemu laboratorium Empiriusz nauka geometrii staje się łatwiejsza. Uczeń widzi trójwymiarowe modele figur przestrzennych, może je wirtualnie „dotknąć”, rozłożyć na siatki dzięki czemu łatwo przyswaja wiedzę.
Wirtualne laboratorium Empiriusz zawiera wbudowane moduły edukacyjne z doświadczeniami dla klas szkoły podstawowej oraz szkoły ponadpodstawowej z zakresu chemii organicznej i chemii nieorganicznej. Dzięki możliwości wirtualnego przeprowadzenia eksperymentów zachowujemy wszelkie standardy bezpieczeństwa i niwelujemy ryzyko wypadków (na przykład poparzeń) związanych z rzeczywistym przeprowadzeniem doświadczeń chemicznych. Uczniowie korzystający z technologii VR przejawiają większe zainteresowanie prowadzonymi zajęciami, dzięki czemu łatwiej jest im chłonąć przekazywaną wiedzę. Co najważniejsze, wszystkie moduły znajdujące się w bibliotece Empiriusza są zgodne z podstawą programową nauczania chemii i pozwalają na swobodną realizację programu zajęć.
Jak działa wirtualne laboratorium Empiriusz?
Uczeń, korzystając z gogli oraz kontrolerów, wykonuje zadania związane z geometrią przestrzenną lub przeprowadza, zgodnie z instrukcją, wybrane doświadczenie: porusza się po realistycznie wyglądającej pracowni, sięga po probówki i odczynniki, przeprowadza reakcje, wyciąga z nich wnioski i efektywnie uczy się poprzez wirtualne doświadczenie. Pozostali uczniowie obserwują przebieg pracy na ekranie lub tablicy interaktywnej. Notują obserwacje oraz formułują wniosek w karcie laboratoryjnej. Urządzenie jest intuicyjne i łatwe w obsłudze, a wysoka jakość grafiki pozwala poczuć się jak w prawdziwym laboratorium.
VR jest przyszłością naszej edukacji
Sektor łączący edukację z wirtualną rzeczywistością dopiero się rozwija, ale już pojawiają się warsztaty i szkolenia ze styku tych dziedzin, oferujące ciekawe urozmaicenie dotychczasowych zajęć – choć VR dopiero wkracza na ścieżkę edukacji, jej rozwój przejmuje szturmem inne branże. W 2021 r. założyciel Facebooka (obecnie: Meta) ogłosił tworzenie metawersum, które ma łączyć w sobie dotychczas rozproszone gry i aplikacje. To scalenie ma pozwalać na pracę, spotkania towarzyskie oraz zakupy – w wirtualnej rzeczywistości. Bez wątpienia VR będzie wpływała w coraz większym stopniu na życie młodzieży, która obecnie uczestniczy w procesie kształcenia.
Blanka Zantara – pasjonatka nowych technologii w edukacji.
Marcin Sołodki – pedagog zdolności, certyfikowany trener, ekspert EdTech.
www.empiriusz.pl
nowaera@nowaera.pl
58 721 48 00
Sprawdź możliwość uzyskania 100% finansowania na wirtualne laboratorium Empiriusz z programów rządowych „Laboratoria Przyszłości” oraz „Aktywna Tablica” >>tutaj<<